Lek i snø - en vinterlek


LEKETIPS 4 - kan lekes både ute og inne :-)

Jeg har nettopp kjøpt boka ’Moro-vers’ av André Bjerke. Svein Nyhus har illustrert den, og Aschehoug har gitt den ut i 6. opplag i 2009.


Mange morsomme vers, selvfølgelig. Bare å ta for seg. Frotse i ord og rim.
Jeg slo opp på ’En labyrint’ – det siste moro-verset i boka. Da fikk jeg en idé!

EN LABYRINT

En labyrint!
Du store min!
Så spennende!
Der går vi inn.
Gad vite hvor vi kommer hen?
Og mon vi slipper ut igjen?
Det finnes vel en utgangsport, 
men det er lett å gå seg bort
i slik en veldig labyrint,
for sett at gangen ender blindt!
Tror du vi er på riktig vei?
Ja, kjære deg, det håper jeg!
Jeg er litt redd, naturligvis.
Der slapp vi ut -  å, takk og pris!

Nyhus har illustrert verset med et fortvilet monster som ikke finner veien ut av en megalabyrint, som strekker seg over to hele boksider.

Idéen min er å leke dette verset med barna. I barnehagen har vi megastore legoklosser og puteklosser, som vi kan bygge labyrint av inne. Ute kan vi lage labyrint i snøen, det er kjempegøy! Dette må prøves, i morgen den dag :-)

Etterpå vet alle hva en labyrint er, alle har hatt en morsom opplevelse, og kanskje kan vi moro-verset utenat?



Kommentarer

  1. Vi bruker samme bok for tiden. Takk for tipset! :)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig, og takk for kommentar! Det er også alltid hyggelig :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

LÆRERE PÅ BARNEHAGEBESØK - skoleforberedelse

Slik kan det bli fred på jord...

Eksplosive barn