Alvens pedagogiske fagblogg er ment som et supplement til Alvens egen nettside.

7. juni 2010

Reggio Children

Fagbokforlaget har inngått samarbeid med organisasjonen Reggio Children i byen Reggio Emilia i Nord-Italia og den norske Reggio-kontakten, Kari Carlsen. Dette samarbeidet innebærer oversettelse av en rekke bøker. 

Reggio Emilia pedagogikken har slått ann over hele verden, også i Norge og også i mitt hjerte :-) Jeg møtte denne pedagogikken for første gang da jeg gikk på Høgskolen i Vestfold (i overgangen 90 til 00-tallet :-)), og tok førskolelærerutdanning i voksen alder.

Den grunnleggende filosofien (til Loris Malaguzzi) er at barn lærer gjennom å konstruere sin egen kunnskap i samhandling med andre barn, omgivelsene sine, og kompetente, nysgjerrige voksne. Barnet har alle muligheter for utvikling boende i seg. Pedagogens rolle er å legge til rette for mest mulig utvikling, la barnet få mulighet til å utforske og tolke omgivelsene.

Min kollokviegruppe på lærerhøgskolen reiste blant annet til Stockholm og Reggio Emilia instituttet, pluss besøkte Reggio Emilia barnehager der. Dette var før den store bølgen om barns medvirkning kom på dagsorden i norske barnehager, men helt klart har pedagogikken fra blant annet Reggio Emilia påvirket oss trauste (?) norske pedagoger til å nyansere "vår" pedagogikk. Heldigvis!

Min opplevelse av å være pedagog blir meningsfull når barnets egne interesser, evner og muligheter står i sentrum for hvordan vi - barnet og jeg - skal jobbe sammen for barnets utvikling og framtid. Reggio Emilia pedagogikken legger til rette for dette med sin respekt for "barnets hundre språk".


Norsk Reggionettverk drives av ansatte ved Høgskolen i Telemark.

2 kommentarer:

  1. Spennende. Skriv gjerne mer om Reggio Emilia - jeg er nysgjerrig :)

    SvarSlett
  2. Så bra! Da er vi to - mange :-)som er interessert i Reggio Emilia. Jeg er veldig ivrig på å ville spre "det gode budskap", så jeg deler veldig gjerne det!

    SvarSlett