Alvens pedagogiske fagblogg er ment som et supplement til Alvens egen nettside.

10. januar 2010

Supernytt for barn

BarneVakten skriver på sine sider om NRK Super med Supernytt - om de nye sendingene som blant annet gir egne nyhetssendinger for barn:


"Gi barna innblikk
– Målet med Supernytt er å gi barn innblikk i det som foregår i verden på en måte de begriper, har nytte av og opplever som interessant, forteller Hildri Gulliksen.
– Ved å gi barn kunnskap og sette nyheter inn i en sammenheng, tror vi også at vi kan bidra til å dempe frykt, forklarer redaksjonssjefen."

Jeg husker godt da jeg var cirka ni år - åtte til ni års alderen er preget av at mange inntrykk kan oppleves spesielt sterkt - det var sterke stormer som raste på høsten, og media viste blant annet bilder og film av hus hvor takene ble blåst av på grunn av sterk vind. Dette syntes jeg var utrolig skremmende; at vind kunne være så sterk at huset vårt kunne bli ødelagt, at hele taket kunne blåse av!

Jeg gikk til moren min med min bekymring; far var mye borte på den tiden, og sa at jeg var redd fordi det blåste så mye. Moren min bare føyset min bekymring vekk med at "Det er da ikke noe å være redd for!" Selv hadde jeg håpet - eller  rettere sagt ønsket; jeg visste vel i mitt stille sinn hva hun antakelig ikke ville gjøre, men jeg ga henne en sjanse - at hun skulle holdt rundt meg og for eksempel sagt: "Det er ikke farlig når det blåser fordi jeg passer på deg! Far og jeg passer på deg, og nå kan vi snakke litt om hvorfor du er redd fordi det blåser." 

Jeg var stor nok til å se og bli redd for en nyhet som ble servert av media, men jeg var ikke stor nok til å vurdere det som ble servert. For eksempel bodde vi på indre Østlandet, og der har det vel aldri skjedd at det har stormet så mye at tak blir blåst av hus. Men når jeg selv så at hustak ble blåst av, så visste jeg ikke mer enn det jeg så på TV. Moren min var verken bedre eller verre enn mange andre foreldre på den tiden; hun mente antakelig at hun beroliget meg nok når hun sa at det ikke var noe å være redd for!

BarneVakten skriver videre at
"Tradisjonelle nyhetssendinger er produsert og beregnet for voksne, og Barnevakten oppfordrer generelt til at barn i stor grad skjermes for nyheter av den grunn.
– Men det er bare positivt at barn kan få innblikk i nyheter når programmet blir laget på barns premisser, sier Thomassen."

I mitt voksne liv har jeg ofte "spart meg selv" for å bli servert visuelle nyheter; det har fortsatt en veldig sterk virkning på meg. Jeg liker best å få nyhetene via radio... ikke føler jeg for at jeg må få med alle nyheter heller, men jeg synes det er et bra tiltak av NRK Super å lage egne nyhetssendinger for barn!

2 kommentarer:

  1. Under spalten "Langskudd" i papirutgaven av Utdanning>nr 2 / 29. januar 2010 skriver Raundalen og Schultz om det samme tema som jeg har tatt opp her. Desverre finner jeg ingen lenke til dette på nett.
    De skriver om det at barn får hjelp til å bearbeide sterke nyhetsinntrykk har to perspektiver: det terapeutiske og det pedagogiske. Det terapeutiske handler om å roe og trygge, det pedagogiske om å lære.
    "Før Supernytt har vi ikke tatt oss bryet med å finne utav hvor i bevisstheten de (barn) gjør av en tsunami, muhammedtegninger, lommemenn...." Sitat fra artikkelhenvisningen.
    Raundalen og Schultz avslutter artikkelen med at de kanskje selv etterhvert velger å se Supernytt samtidig med barna istedenfor "voksennyhetene", for å få større innsikt i en nyhet enn det man får fra de vanlige tabloidnyhetene (mitt uttrykk).

    SvarSlett
  2. Den 26. mars i år skrev en som heter Siri Breistein en kronikk i Bergens Tidende om Supernytt. Vi var to som deltok i nettdebatten om kronikken. Førstemann ut var imot, selv synes Supernytt er et veldig bra konsept -som tar barn på alvor.
    http://www.bt.no/meninger/kronikk/De-maa-ikke-skjermes-for-virkeligheten-1055721.html

    SvarSlett