Alvens pedagogiske fagblogg er ment som et supplement til Alvens egen nettside.

9. januar 2010

Klokt innspill om barn i kulde

Gratisforumet 0-6 har innspill om barn i kulde.
En innsender stiller spørsmålene:
Hvordan å få med seg barn ut (når foreldrene ikke vil)?
Hvordan å få med seg ansatte ut (når de ikke vil)? 


Det er en fast spaltist (såkalt ekspert; jeg er ikke veldig glad i det uttrykket særlig når denne eksperten skal svare på "alt" fra her: kulde til f.eks. atferdsproblemer) som svarer på spørsmål i Gratisforumet 0-6, og det kan være vel og bra, men jeg synes at til disse spørsmålene er det en annen innsender - Jannicke - svarer med disse (etter min mening) mer kloke ord enn eksperten:


"Jeg jobber i en barnehage på hedmark. Her kan vi være ute med barna frem til - 20(i forhold til vind o.l.). Vi deler oss litt opp. Noen barn er aldri ute når det er så kaldt. Dette kan være på grunn av at de lett blir kalde(noen fryser fortere en andre), eller de er for små og beveger seg lite, eller de har astma, har akkurat vært syke osv. Her hos oss går en eller to voksne ut med noen av barna, og er ute i alt fra 20 - 60 min. Vi følger godt med på ansiktene deres og passer på at de er i bevegelse. Ønsker noen å gå inn, får de det."

Når eksperten blant annet svarer at:
"Personalet har en jobb å gjøre. I den jobben hører det med å være ute i all slags vær. Dette er, slik jeg ser det, ikke et diskusjonstema. Hadde jeg kommet opp i en slik situasjon, ville jeg vært kompromissløs. Ikke bare har de plikt til å gå ut, de har også plikt til å gjøre det med et smil og sørge for at det blir hyggelig for alle andre. Hvis ikke de kan være med på dette, gjør de ikke jobben sin. Da bør de kanskje få seg en annen jobb?"  
- da mener jeg det signaliserer for lite smidighet i rådgivingen fra eksperten.

Den før nevnte Jannicke skriver dette; som må være et langt bedre råd til den mengden av variasjon vi har når det gjelder barn, foreldre og barnehager:

"Når det gjelder de ansatte, så må man se ann gruppen voksne. Kanskje det er en eller to som ønsker å være mest mulig ute, selv om det er kaldt. Ja da lar man dem være ute, så kan de som ikke er så glade i det få være inne med de barna som skal være inne. Det trenger ikke være likt for alle så lenge det "løser seg av seg selv". Eller man kan lage en vaktliste slik at alle er ute en dag i løpet av uken. Presiserer at dette gjelder under spesielle perioder."

Takk til Jannicke for klokt innspill om barn i kulde!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar