Alvens pedagogiske fagblogg er ment som et supplement til Alvens egen nettside.

14. januar 2010

En god barnehage, en veldig god barnehage, drømmebarnehagen?

I dag ble jeg begeistret - igjen!

Eldste sønnen min sier jeg blir euforisk når jeg begeistres, og det er godt mulig, men det står jeg ved :-) Ikke noe galt med det?

Som en del av jobben i min virksomhet Alven, ringer jeg rundt til barnehager i Drammensdistriktet for å selge mine tjenester. Fortrinnsvis snakker jeg med styrere om hva deres barnehage er opptatt av. Det er en spennende del av jobben, blant annet fordi jeg får lov å få innsikt i andres tanker og engasjement.

I dag ringte jeg til Eplehagan andelsbarnehage i Mjøndalen, og snakket med daglig leder Tonje Klippen. På deres hjemmeside står det blant annet at  "Vi er delt i fire avdelinger; Platon og Vivaldi for de minste og Ibsen og Newton for barn fra 3 til 5 år." (Min kursiv)

Da jeg spurte om disse gruppenavnene, fortalte Klippen med stor begeistring om førskolelærerne som tar utfordringene på alvor, og fører barna inn i en spennende verden med henholdsvis tenkning, musikk, litteratur og fysiske lover :-)
Med andre ord: Rammeplanens fagområder satt inn i en sammenheng som nok ikke bare er spennende og utviklende for barna, men sikkert nesten like mye for de voksne? Jeg tenker i hvert fall at voksnes engasjement smitter lettere over på barn, når dette engasjementet er ekte!

Ikke nok med det; førskolebarna går i førskoleklubben på 5 (fem!) stykker om gangen, ikke på 12 og 15 som i mange andre barnehager. Det må være godt å være førskolebarn i denne barnehagen når man er så få barn om den voksnes oppmerksomhet og oppfølging :-)

Hva er oppskriften?
Hva er hemmeligheten med å få til dette opplegget?

Hvordan skaper man drømmebarnehagen?

Jeg spurte daglig leder Tonje Klippen om dette; og hun sa at det er viktig for henne som leder å selv være tilstede i barnehagen. Være tilstede ved å trå til, selv ta tak et eller tre når det er nødvendig i det daglige arbeidet - slitet! (min anmerk.) - gi klare tilbakemeldinger om hva som hele tiden er tanken bak prioriteringene - det vet alle: det handler virkelig om prioriteringer! (min anmerk.) - og holde fast ved det man har satt seg fore.

Min korte oppsummering blir:
Når man har en god idé; hold fast ved den også når det røyner på og du møter motstand!
Bruk din autoritet som leder på en positiv måte ved å selv være en god rollemodell, og ved å holde oversikten og minne dine medarbeidere på at man kommer til lyset i tunnelen bare man går langt nok, og lenge nok :-)

Lykke til med å skape din drømmebarnehage!

2 kommentarer:

  1. Hei Kari Anna
    Kjempefin blogg :-)

    Jeg er pappa til ei jente som gikk på denne førskoleklubben og som nå har begynt på skolen. Det som er veldig gøy er at alle barna som gikk på førskoleklubben sammen med min datter i Eplehagan barnehage fikk en "pangstart" på første klassen. Det ble lagt merke til av lærerne :-)

    Hilsen stolt pappa.

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemelding og utrolig hyggelig å lese. Og jeg betviler det ikke! Det som også er så godt å vite er at dette vil de dra med seg som en positiv ballast gjennom hele skoletida. Og skal vi si: hele livet :-)

    SvarSlett